Etapes

SECUNDÀRIA

L'educació secundària obligatòria (ESO) comprèn quatre cursos acadèmics. Generalment s'inicia l'any natural en què es compleixen 12 anys i s'acaba als 16, tot i que l’alumnat té dret a romandre en el centre amb règim ordinari fins als 18.

Matèries de primer, segon i tercer curs

• Ciències de la naturalesa*
  • Ciències socials, geografia i història*
  • Educació física*
  • Educació per a la ciutadania i els drets humans
  • Educació visual i plàstica
  • Llengua catalana i literatura*
  • Llengua castellana i literatura *
  • Llengua estrangera*
  • Matemàtiques*
  • Tecnologies*
  • Tutoria
  • Religió (voluntària)
  • Matèries optatives

*Aquestes matèries, les han de fer tots els alumnes en cada un dels tres primers cursos.

Els centres poden organitzar matèries optatives per als tres primers cursos. Aquestes matèries han d'incloure una segona llengua estrangera i la cultura clàssica. Si el centre no pot oferir la matèria optativa de segona llengua estrangera, s'ofereix la possibilitat de cursar aquesta assignatura en la modalitat d'educació a distància, a través de l'Institut Obert de Catalunya (IOC).

A tercer curs s'introdueix la matèria optativa d'emprenedoria, que té com a finalitat desenvolupar capacitats, competències i actituds dels alumnes respecte a la formació i/o la inserció laboral posterior.

Treball de síntesi

El treball de síntesi, que té la consideració de matèria optativa, està format per un conjunt d'activitats d'ensenyament i d'aprenentatge que s'han de fer en equip, concebudes per desenvolupar competències complexes i comprovar si s'ha aconseguit, i fins a quin punt, que l'alumnat sigui capaç de relacionar les competències bàsiques treballades en les diferents matèries per a l'aplicació i la resolució de qüestions i problemes relacionats amb la vida pràctica. Aquest treball ha d'integrar continguts de diverses matèries i admet diverses concrecions temporals.

S'ha de fer un treball de síntesi en cadascun dels 3 primers cursos de l'etapa.

Matèries de quart curs

Matèries obligatòries

• Ciències socials, geografia i història
  • Educació ètica cívica
  • Educació física
  • Llengua catalana i literatura
  • Llengua castellana i literatura
  • Matemàtiques
  • Llengua estrangera
  • Tutoria
  • Religió (voluntària)

A més, s’han de cursar tres de les matèries optatives específiques següents:

• Biologia i geologia
  • Educació visual i plàstica
  • Física i química
  • Informàtica
  • Llatí
  • Segona llengua estrangera
  • Tecnologia

Si el centre no pot oferir les matèries optatives de segona llengua estrangera o d'informàtica, s'ofereix la possibilitat de cursar aquestes assignatures en la modalitat d'educació a distància, a través de l'Institut Obert de Catalunya (IOC).

Per acollir-se a aquesta modalitat formativa, cal presentar una sol·licitud a la direcció del centre en el moment de fer la matrícula.

Projecte de recerca

En el quart curs els alumnes han de fer un projecte de recerca en equip que té la consideració de matèria optativa. Consisteix en un conjunt d'activitats de descoberta i recerca sobre un tema específic triat per cada alumne.